السبت، 9 فبراير 2013

من الأسكلة وحلاّ الشاعر ود الرضي


من الاسكلة وحلا
الشاعر ود الرضى
من الاسكلا وحلّ……قام من البلد ولّى
دمعي للثياب بلّ
********
بى داهى العذاب حلّ….وبى تذكاره بتسلى
قلبي الذاب واختلّ…..وين بدر التمام هلّ
*******
صفر ودع الوابور……حاجزين قمره أتنين دور
الوابور مرّ بالمجرور….شال ظبيا سكونو خدور
*********
جبل أوليا حبيبي غشا…..وحصل في القطينة عشا
يا قلبي الطفش وفشا…….الما آليته……… ينكفشا
********
حل زى الصقر خوى……بالبدر الدويم ضوّى
عاد لا حوله لا قوّه……حبيبي الليله في الكوه
*******
صباح الخير على ام نفلين…….أهني البيها محتفلين
سيد الحسن رب اللين…….شرف كوستى والجبلين
********
هنيئا حان وقت زهاك………الرنك احتفل ببهاك
وين الليله يا النشهاك……يا ليت كنت في جلهاك
********
يا كاكا الحبيب طلاك……بعده الزاد نفوسنا هلاك
يا ملوط حليل نزلاك……..يازمن الفراق نسلاك
*********
بقدومك كدوك أصبح…….سوقو من الكساد ارباح
انا من نياحى صرت ابح……..كأنى فى مبرك المذباح
**********
زاد من بعدك الانكال……قلبى البالهموم….. انكال
شاطري العاصمه يا ملكال…..توفيقيه صبرى انا كال
*********
شامبى أضحى بيك مسرور…..بعد المنقلا يا سرور
يا جوبا حي أنا المضرور….بعده النوم بقى لي ضرور
************
من دا الهم ما بنجى………حبيبي الليله في تونجا
يا خالق الخلق تنجا…….تركاكا….. حلت العنجا
********
سلام متنامى ما غبّ…..ما مرّ النسيم صبّ
يرضى ال للعفاف ربى….ويخدم كامل الرتبا
*********
صب يا دمعي لا تكون جاف……وياقلبى البقيت رجاف
البدر الخفا……. الانجاف…..اليوم شرف…… الرجاف


 حبيبي غاب في موضع الجمال بلاقيه)عثمان ربك

ليست هناك تعليقات: